17 november 2008

Tim Burton

Jag är totalsåld! Tim Burton har gått och blivit min absoluta favorit regissör.
Vila filmer! Vilken fanasi! Vilka skådespelare!
Jag älskar Johnny Depp och Helena Bonham Carter. Och det verkar Tim också göra vilket inte alls är fel. Och bara se på miljöerna i hans filmer! Jag menar, se på den lilla staden i Edward Scissorhands. Hur ballt är det inte? Man får budskapet pang på!
Alla har lika fyrkantiga hus, lika sportiga bilar, lika tjoffsiga hundar, lika kostymklädda män med portföljer, lika vältrimmade gräsmattor... jag kan fortsätta hela natten! Dessutom är allt och alla som doppade i olika pastellfärger.
Och lägg märke till den rutiga korridoren i Beetle Juice. Golvet går upp och ner mot väggarna, och allt är lika svartvit-rutigt!
Underbart!
Jag har i vilket fall som helst bestämt mig för att se alla av denna mans filmer. Det är rätt kul, för jag har aldrig egentligen tänkt på vilka regissörerna som gör filmerna är. Förutom såna där självklara som till Ringen-trilogin.

Och nu när min käre vän Gabriel fick upp mina ögon för Tim Burton, så märker jag att det är han som är mannen bakom några filmer jag klassat till mina favoriter. Jag visste inte ens att det var samma regissör bakom filmerna.
För vem kan inte bara älska Sweeney Todd?


1 kommentar:

Anonym sa...

Kolla Corpse Bride! Det är min favorit med honom!